top of page

כשקשה להכין שיעורים…

יושבים עם הילד על השעורים והמשימה מתסכלת אתכם ואותו? כאשר אתם חשים שילדכם מתקשה להתארגן עם השיעורים: המחברות מקופלות, הדפים חסרים, התשובות קצרות ומתומצתות ל "לא" ו"כן". מתקשה לקרוא את מה שכתב בעצמו,  או מדלג על דפים במחברת ומתקשה למצוא את המקום הנכון בספר ללא עזרה. במקרים אלו, ניתן לנחש כי לילדכם קושי לבצע את משימות הלמידה הנדרשות ממנו והכנת  שיעורי הבית ולא במקרה הוא ינסה להתחמק משעורי הבית דרך שיוכל. הוא לא עצלן או מפונק  ואפשר לעזור.

כאשר מדובר בילדי בית הספר המתקשים בתפקוד הקשור בלמידה, חשוב ביותר לעשות את האבחנה המבדלת ולקבוע האם ילדכם זקוק למרפאה בעיסוק או לתחום טיפולי אחר כגון הוראה מתקנת.

קשיים הקשורים לתחום הריפוי בעיסוק:

התארגנות ותכנון- היכולת לסדר את הילקוט  או למצוא את מה שצריך לקראת הכנת שעורי הבית. לילדים עם קשיים בהתארגנות ייקח זמן עד שיוציאו את האביזר המתאים מהקלמר, יתקשו ללמוד לחדד ביעילות או למחוק בקלות. לעתים אף יתקשו למקם את הספר או המחברת במקום מתאים על השולחן וכך יבזבזו כוח וזמן עד שיכלו לשבת באופן נוח ויעיל לקראת המשימה עצמה.

כתיבה: היכולת לאחוז בעפרון ולווסת את הלחץ באופן שאינו מאמץ את הגוף והיד יתר על המידה, כתיבה בקצב נכון, בתוך השורות ולא על כל הדף, רווחים ברורים בין המלים ולא במילה אחת ארוכה, או בעיצוב אותיות ברורות וקריאות.

תפיסה חזותית - כדי ללמוד לקרוא ולכתוב יש צורך בבשלות של יכולות החשיבה הקשורות בתפיסת הצורות במרחב והיחסים ביניהם. קשיים בתחום זה יכולים לבוא לידי ביטוי בקושי בהתאמה, בזיהוי ההבדלים ותשומת לב לפרטים קטנים. במקרים מסוימים נראה ילדים שתחום התפיסה החזותית תקין וטוב, אך כאשר ידרשו לתרגם הבנה זו לכדי ביצוע משימה גרפית - אז יעלה הקושי. במקרים כאלו נראה כי הילד יודע לזהות ולהתאים בין הצורות אך לא להעתיקן.

קשב וריכוז - היכולת להתמקד במשימה, להתעלם מהסחות ולהתמיד בה לאורך זמן, היינה מאבני הבסיס של היכולת הלימודית. באם ילדכם מתקשה להתרכז במשימה לאורך הזמן הדרוש, ניתן לעזור לו על ידי פירוק המשימות לשלבים, גיוס המוטיבציה האישית שלו להגיע למטרה וחיפוש אחר התנאים המתאימים לו ביותר להשגת קשב מיטבי.

זיכרון עבודה: מושג זה מתייחס ליכולת להחזיק בזיכרון את מרכיבי המשימה ואת שלביה. קשיים בתחום זה יקשו על הילדים לפעול ברצף מבלי לדלג או לסטות מהמשימה. תחום זה יכול לענות לנו על השאלה, מדוע ילדים נבונים שמבינים את המשימה אינם מצליחים להשלים אותה. בעזרת תרגול ומשחק ניתן לקדם את היכולת הזו

יכולת לפתרון בעיות: השלמת משימות ואפילו פשוטות, דורשת יכולת בקרה ובחירת פתרון חלופי אם "זה לא עובד". הגמישות המחשבתית תורמת ליכולת הביצוע והשלמת משימות לימודיות ומיומנות זו, מקנה בטחון ומעלה את המוטיבציה להתמודד עם משימות מאתגרות.

 

תהליך הטיפול

אבחון יכולותיהם וקשייהם של הילדים

את האבחון נערוך לאורך פגישה אחת עד שלוש בנוכחותכם ההורים. מטרת האבחון היא למפות את יכולות ילדכם ומצד שני גם את קשייו - באילו תחומים (קשיי ויסות, יכולות חשיבה, מוטוריקה גסה ועדינה, כתיבה או ציור) וכן את רמת חומרתם. האבחון נעשה בעזרת כלי אבחון סטנדרטיים ואובייקטיבית, שאלונים להורים ותצפית.

 

שיחת סיכום האבחון וקביעת מטרות בשיתוף ההורים וערכית סדר עדיפויות.

אנו נערוך את המידע שעולה מן האבחון ונוכל להציג לכם ההורים את המידע באופן מסכם. חשוב לנו לשמוע את נקודת המבט שלכם, כיצד אתם רואים את תפקודו של ילדכם כדי שנוכל להחליט ביחד על הדרך המתאימה ביותר לקידום יכולותיו באופן מציאותי ויום יומי.

 

תצפית וביקור בגן או בבית בהתאם לצורך

לעתים יש צורך באיסוף נוסף של מידע לצורך השלמת התמונה הכללית. תפקודו של ילדכם בגן או בבית יכול להיות שונה ממה שעלה בחדר הטיפולים בשעת האבחון. בהתייעצות משותפת ניתן להחליט על הרחבת האבחון כדי לאפשר נקודות מבט נוספות.

 

מה קורה בטיפול?

ילדכם יגיע פעם בשבוע לקליניקה שלנו:  בית קטן בכפר, עם משחקים ומתקנים.

אורך כל מפגש, 45 דקות. ההורים נוכחים בחדר כשותפים למשחק, כצופים או במקרים אחרים לא נוכחים וזאת בהתאם למה שנקבע יחד כדבר הנכון לילדיכם ולכם.

במפגשים הטיפוליים, מתאפשרת ההזדמנות לקדם את יכולות הילדים בדרך של משחק. בהתאם למטרות הטיפוליות, ניתן להגיש לילדים את המשחקים שהם אוהבים באופן שיאפשר להם לתרגל מיומנויות חדשות או מאתגרות. ההנאה מהמשחק והמוטיבציה להמשיך בו, היינן במוקד תשומת הלב של הילדים במהלך הטיפול. לכן, הם אינם מרגישים כיצד ואיך הם בעצם עובדים - ולפעמים עובדים קשה. "מאחורי הקלעים" ובעזרת ידע וניסיון, ניתן לכוון ולהגיש את דרישות המטלות באופן שידרוש מהילד להתאמץ ומצד שני להצליח. ההצלחה מדרבנת את הניסיון הבא וההתקדמות ממשיכה.

 

שיחות עדכון והדרכה להורים במהלך הטיפול:

לאורך התהליך נקפיד לעדכן ולהתעדכן. חשוב לנו לשמוע מה קורה בבית ובגן, האם אתם רואים שיפור בתפקודו של ילדכם, וכיצד להעביר את מה שנעשה בטיפול לחיי היום יום. בשיחות טלפון ובמפגשים נוכל לשתף פעולה לשם השגת התוצאה המיטבית.

 

bottom of page