מה זה ריפוי בעיסוק?
ריפוי בעיסוק הוא תחום טיפולי האמון על שיפור התפקוד לאורך כל מעגל החיים.
ייחודו של מקצוע הריפוי בעיסוק הוא בנקודת המבט הרחבה על האדם. על יכולותיו והקשיים המעכבים את תפקודו, על הסביבה וכיצד היא משפיעה על התפקוד ועל דרישות העיסוק אותו הוא רוצה להוציא לפועל.
גם ילדים אמורים לתפקד בהתאם לשלבים ההתפתחותיים המתאימים לגילם.
העיסוק המרכזי של ילדים הוא המשחק, דרכו הם לומדים על העולם ומשפרים את תפקודם משלב לשלב. בנוסף אנו מצפים מילדים שיגדלו ויהפכו לעצמאיים יותר בתפקודי היום יום, ישתתפו בפעילויות בצורה תואמת עם חברים ובני המשפחה ויגלו סקרנות, מוטיבציה והתמדה כאשר הם מרחיבים את הבנתם.
מדוע יש ילדים המתקשים בתפקוד?
מספר סיבות יכולות לעמוד בדרכם של הילדים ברכישת ידיעות והרגלי למידה יעילים:
כאשר הקושי הוא מוטורי - נוכל להבחין בסרבול תנועתי ואז, במקום להיות פנויים ללמידה ולהשתתפות חברתית, יהיו הילדים עסוקים בלשמור על עצמם בטוחים.
קשיים במוטוריקה עדינה – בתחילת הגן ולקראת בית הספר הילדים לומדים לצייר, לגזור ולשחק בחלקי משחק קטנים. כל אלו דורשים מיומנות של תנועות הקטנות והעדינות של הידיים. קושי בתחום זה עלול לעכב את הילדים מההנאה והלמידה הכרוכה בפעילויות אלו.
קושי בהתארגנות – כל מטלה דורשת מאתנו להחליט במה להתחיל, למה להתייחס, וממה להתעלם. אנחנו צריכים להבין את המטרה ולזכור אותה לאורך התהליך וגם בלי להיות מודעים לכך, אנו נדרשים לעשות סדר עדיפויות ולפתור בעיות תוך כדי הביצוע. קושי באחת או בכמה מהדרישות הללו, יוביל לכך שגם ילדים נבונים לא יצליחו להשלים מטלות שנראות פשוטות לגילם.
במקרים של קושי בוויסות חושי – הילדים עלולים לחוות תחושות מטרידות שיגרמו להם להימנע מפעילויות מסוימות, או במקרה ההפוך יתקשו לחוות בחושיהם את הפידבק התואם מהגירויים בעולם וגם במקרים אלו תהיה לכך השפעה על התפקוד.
קשיים בתפיסה החזותית/המרחבית – העולם מלא פרטים, בהם צריך להבחין, להבדיל ולהבין את משמעותם. ילדים המתקשים בתחום זה, זקוקים לעזרה לשים לב לפרטים הללו וללמוד מה קשור למה. קשיים בתפיסה החזותית מעכבים את יכולת הכתיבה, הקריאה והבנת החשבון.
מתי כדאי לפנות לטיפול בריפוי בעיסוק?
אם הבחנתם כהורים כי ילדכם מתקשה במיומנויות הנדרשות מבני גילו, או אם הגננת או המורה שיתפה אתכם כי ילדכם מתקשה לתפקד במסגרת החינוכית, מומלץ לפנות לאבחון כדי לברר את מידת הקושי ומאין הוא נובע.
מטרות הטיפול בריפוי בעיסוק
המפגשים הטיפוליים מקדמים את הילד במספר תחומים:
חיזוק ושיפור התשתית והמודעות הגופנית הדרושה למשחק ולכל תפקוד אחר
שיפור ביכולת הוויסות והעיבוד החושי
שיפור ביכולת הארגון והתכנון הגופני- המובילות לתנועה איכותית ומהנה.
שליטה במיומנויות המוטוריקה העדינה
שיפור תהליכי תפיסה זיכרון ולמידה- תפיסה חזותית, חזותית מוטורית, קטגוריזציה, זיכרון, רצף.
שיפור העצמאות בחיי היומיום
פיתוח מיומנויות משחק בהקשר תקשורתי