השנה הראשונה אחרי הפגייה

התינוק שלכם נולד פג? אם כן, חשוב שתכירו את המציאות המעט שונה אליה הוא נחשף ומדוע הוא זקוק לעזרה. המודעות שלכם כהורים לצרכיו הייחודיים, תאפשר לכם להבין כיצד לספק אותם והדרך שלכם לפנות לתינוקכם: להחזיק אותו, להרגיע אותו ולטפח את התפתחותו - בכוחה להגן עליו מפני הקשיים הצפויים לו בהמשך.

 

כפג, התינוק שלכם עלול להיות רגיש יותר ויתכן והוא יתקשה להירגע ולהתרגל להבדלים בין  יום ולילה. סביר כי תינוקכם  יתעורר יותר משינה עמוקה ויתעייף יותר מתינוקות שנולדו לאחר הריון מלא, מפעולות הדורשות אנרגיה כמו אכילה ורחצה. כמו פגים אחרים, הנוטים לרכוש את אבני הדרך המוטוריות לאט יותר בשנים הראשונות, יתכן כי גם לתינוקכם יידרש עוד קצת זמן כדי ללמוד כיצד להרים את הראש, להתהפך, לזחול ולהתחיל ללכת.

תוכלו לשאול את עצמכם: האם בכך זה מסתכם? אם כן, ניתן לו עוד קצת זמן…

לפעמים הזמן, אכן עושה את שלו,  אבל לא תמיד.  פגים נמצאים בקבוצת סיכון לקשיי קשב וריכוז או קשיי למידה בגיל הגן ובית הספר. מה הקשר? הלמידה המוטורית והתפתחות יכולות החשיבה משפיעות זו על זו וקשיים בתחום אחד קשורים לרוב גם לתחום השני. יכולתו של תינוקכם לנוע במרחב תאפשר לו ללמוד מה קשור למה ולהבין איך העולם עובד.

החדשות הטובות הן, שמחקרים מראים שהטיפול ההורי המותאם לפגים בשנה הראשונה לחייהם, בכוחו להגן על הפגים מפני סיכונים אלו לטווח ארוך. הדרך שבה נחזיק את התינוקות, נדבר אליהם ונבין אותם, תאפשר להם נקודת מוצא מיטבית להתפתחות, הן בתחום המוטורי והן בתחום יכולות החשיבה.

 

מדוע פגים נמצאים בקבוצת סיכון?

תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא (בשבוע 38-40) יוצאים לעולם עם היכולת לסנן גירויים ולהסתגל לעולם בהדרגה. גופם יודע לשמור על התנוחה העוברית עוד קצת, למרות היציאה מהרחם. החיבוק של ההורים מאפשר להם "לקחת את הזמן" הדרוש ולהיחשף לעולם לאט לאט. פגים לעומתם יוצאים מוקדם מדי, גופם עוד לא למד כיצד להתכנס בתוך עצמו ואילו החיבוק שלה ההורים נאלץ להדחות מעט בפגייה. החשיפה המוקדמת לקולות ולמראות, המרחק הפיזי מההורים והקושי בשמירה על תנוחה פיזית מייטבית, משאירים בדרך כלל  את רשמם על מוחם המתפתח של הפגים.

ושוב, חשוב לזכור: אנו יכולים לפצות את הפגים על נקודת התחלה מקשה זו!

איך אפשר לעזור?

הדרכה הורים לפגים, מטרתה קודם כל להבין מה נחסך מתינוקכם מעצם הלידה המוקדמת. הבנה זו תאפשר לכם להיות מכוונים טוב יותר לצרכיו.

במידה ותינוקכם אכן מתקשה להישאר רגוע, ניתן לעזור לו ולהאריך את טווחי הזמן שבו הוא פנוי לאינטראקציה עמכם. פגים מתקשים יותר לאותת להורים על צורכיהם ולכן נדרשת "זכוכית מגדלת" על הסימנים הזעירים בהתנהגותם: מתי הם ישנים עמוק? מדוע הם מתעוררים מהר ובבכי רם? מתי לדבר אליהם? ומתי הם התעייפו וזקוקים לשקט? במפגש ההדרכה הראשון, נוכל להבין ביחד את צרכי התינוק ולספק שיטות הרגעה ואת הדרך לזיהוי הסימנים זעירים אלו.

לאחר שתינוקכם רוכש את יכולת הוויסות הראשונית הדרושה להיכרות עם העולם שסביבו, ניתן ללמוד כיצד "להסביר" לו איך העולם הזה עובד. כעת מכוונת ההדרכה לענות על השאלות: מה להראות ואיך? מה להגיד? ואיך לספק לתינוקות את הגירויים במידה? ההדרכה כוללת הדגמה והעשרה של גירויים מסוגים שונים הדרושים לעידוד יכולות הקשב, ההבנה ועידוד לתנועה עצמאית וכל זאת, בדרך של משחק המערב הנאה משותפת לתינוק ולכם. לתינוקות דרך עדינה מאוד להראות לנו מה הם הבינו ואף להיות שותפים פעילים במשחק. חשיפת הסימנים הזעירים להבנתם, תעודד אותם להיענות לאתגר הלמידה ותספק להם כבר בגיל זה, את המוטיבציה לעשות את המאמץ הנוסף וליהנות יחד איתנו מהצלחתם.

גישת ההדרכה מבוססת על מודל מוכר שנחקר בעבר במסגרת הדרכת הורים לפגים ונמצא כמקדם את יכולות החשיבה בגיל הגן ובית הספר.

באם אתם מתלבטים האם ההדרכה מתאימה לתינוקכם

 

אשמח לענות על כל שאלה

יעל

 

המפגשים הם בני שעה ורבע וניתנים בבית המשפחה - בעלות של 270 ש"ח או בקליניקה של פשוט לגדול - בעלות של 220 ש"ח

פשוט לגדול ריפוי בעיסוק לתינוקות, פעוטות וילדים | יעל 054-7878478 | תמר 054-5620896 | רחוב הירדן 17 עין ורד

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now