הגננת אומרת שיש בעיה…
הגננת אמרה שהילד שלכם לא מגיע לשולחן היצירה בגן? בחצר, מתפלש בארגז החול ולא מוכן לעלות על המתקנים? לא משתתף בחוג התנועה בגן? אולי, דווקא הדודה הסבה את תשומת לבכם לכך שילדכם אינו מצייר?
איך באמת אפשר לדעת עם הילד מתקשה או שפשוט לא אוהב לצייר?
אם מתעורר בכם סימן שאלה לגבי יכולותיו של ילדכם והאם תפקודו תואם את מה שמצופה מגילו, בין אם הגננת אמרה או שתחושת הבטן שלכם מסמנת לכם שקשה לו - שווה לבדוק ולהתייעץ עם מרפאה בעיסוק
לא במקרה מגיעים ילדים רבים לטיפול בריפוי בעיסוק בעקבות המלצת הגננת. דווקא בגן אפשר לקבל תמונה ברורה יותר של פערים בין מה שהילדים מציגים ומה שהגננת מצפה מקבוצת גילם.
הסימנים לקשיים נחבאים בתוך שגרות היום יום:
אם מגירת ילדכם ריקה מיצירות שהוא גאה לשמור ולהראות, אם הוא אינו מעוניין לשבת ליד השולחן ולצייר או אוחז את הצבע בכל פעם ביד אחרת. אם ילדכם מתקשה לתפעל את המספריים ובמקום זה קורע את הדף - הוא כנראה זקוק לעזרה בלמידת מיומנויות אלו.
אם שמתם לב כי תנועותיו של ילדכם מסורבלות והוא נע במרחב באופן מגושם: מרבה ליפול או להיתקל בדברים. בגן השעשועים הוא נמנע מלעלות על המתקנים ואפשר להבין שקשה לו או מפחיד לו. גם רכישת מיומנויות היום יום (למשל: לבוש נעילת נעליים) תהווה אתגר לילד המתקשה להניע את גופו בתיאום ובקואורדינציה.
ילדים עם סרבול יתקשו ללמוד לרכב על אופניים. בשעורי התנועה בגן יתעייפו מהר יותר מכולם או יעדיפו לשבת בצד. לעיתים אוכלים באופן לא מאורגן ומלוכלך, יתקשו לשחק בכדור ויעדיפו משחקים בהם הם יושבים.
במקרה וילדכם נמנע מפעילויות שונות, נגעל מהדבק, לא רוצה להתלכלך מהצבעים, לא סובל את מגע החול, מתנגד בכל כוחו לגזירת הציפורניים, התפריט השבועי מורכב מאותה מנה בכל יום בשבוע - הוא מאותת לנו בהתנהגותו שתחושות מסויימות הן בלתי נסבלות עבורו והוא יעשה הכל כדי להימנע מהן, גם אם המחיר הוא הפסד של חוויות מהנות ומפתחות.
קשיים אלו ודומים מלווים במקרים רבים בביטויים התנהגותיים ולא מפתיע לגלות שמאחורי צעקות, בכי, ריבים והתנגדויות עומדים קשיים ביכולותיהם של הילדים לפעול עם גופם וחושיהם באופן מסתגל ומהנה כמו חבריהם לקבוצה.
תהליך הטיפול
אבחון יכולותיהם וקשייהם של הילדים
את האבחון נערוך לאורך פגישה אחת עד שלוש בנוכחותכם ההורים. מטרת האבחון היא למפות את יכולות ילדכם ומצד שני גם את קשייו - באילו תחומים (קשיי ויסות, יכולות חשיבה, מוטוריקה גסה ועדינה, כתיבה או ציור) וכן את רמת חומרתם. האבחון נעשה בעזרת כלי אבחון סטנדרטיים ואובייקטיבית, שאלונים להורים ותצפית.
שיחת סיכום האבחון וקביעת מטרות בשיתוף ההורים וערכית סדר עדיפויות.
אנו נערוך את המידע שעולה מן האבחון ונוכל להציג לכם ההורים את המידע באופן מסכם. חשוב לנו לשמוע את נקודת המבט שלכם, כיצד אתם רואים את תפקודו של ילדכם כדי שנוכל להחליט ביחד על הדרך המתאימה ביותר לקידום יכולותיו באופן מציאותי ויום יומי.
תצפית וביקור בגן או בבית בהתאם לצורך
לעתים יש צורך באיסוף נוסף של מידע לצורך השלמת התמונה הכללית. תפקודו של ילדכם בגן או בבית יכול להיות שונה ממה שעלה בחדר הטיפולים בשעת האבחון. בהתייעצות משותפת ניתן להחליט על הרחבת האבחון כדי לאפשר נקודות מבט נוספות.
מה קורה בטיפול?
ילדכם יגיע פעם בשבוע לקליניקה שלנו: בית קטן בכפר, עם משחקים ומתקנים.
אורך כל מפגש, 45 דקות. ההורים נוכחים בחדר כשותפים למשחק, כצופים או במקרים אחרים לא נוכחים וזאת בהתאם למה שנקבע יחד כדבר הנכון לילדיכם ולכם.
במפגשים הטיפוליים, מתאפשרת ההזדמנות לקדם את יכולות הילדים בדרך של משחק. בהתאם למטרות הטיפוליות, ניתן להגיש לילדים את המשחקים שהם אוהבים באופן שיאפשר להם לתרגל מיומנויות חדשות או מאתגרות. ההנאה מהמשחק והמוטיבציה להמשיך בו, היינן במוקד תשומת הלב של הילדים במהלך הטיפול. לכן, הם אינם מרגישים כיצד ואיך הם בעצם עובדים - ולפעמים עובדים קשה. "מאחורי הקלעים" ובעזרת ידע וניסיון, ניתן לכוון ולהגיש את דרישות המטלות באופן שידרוש מהילד להתאמץ ומצד שני להצליח. ההצלחה מדרבנת את הניסיון הבא וההתקדמות ממשיכה.
שיחות עדכון והדרכה להורים במהלך הטיפול:
לאורך התהליך נקפיד לעדכן ולהתעדכן. חשוב לנו לשמוע מה קורה בבית ובגן, האם אתם רואים שיפור בתפקודו של ילדכם, וכיצד להעביר את מה שנעשה בטיפול לחיי היום יום. בשיחות טלפון ובמפגשים נוכל לשתף פעולה לשם השגת התוצאה המיטבית.