זה לא נעים לי

אילו רק היו יכלים להסביר לנו למה קשה להם….

העולם של הילדים עם קשיי ויסות חושי יותר מבולבל. הם רואים את החברים משחקים בפלסטלינה, יושבים במפגש, נעמדים בשורה לבקשת המורה, כותבים, מקשיבים ומתפקדים - לכולם זה פשוט, אז למה להם עצמם זה כל כך קשה?! גם מבוגרים עם קשיי ויסות חושי מתקשים להסביר, לא כל שכן הילדים ולכן אנחנו צריכים להסביר בשבילם, לנסות להבין ולסנגר עליהם.

כי, זה באמת קשה שמגע רגיל מרגיש כמו כוויה, או שצליל שיגרתי מרגיש כמו חריקת ציפורניים על לוח (מרגישים את הצמרמורת רק מהמחשבה?) או שמתקנים בגן השעשועים מהווים איום.

אין לזה בדיקות מעבדה, אין לזה הסבר פשוט ואין תמונה אחת לתופעה - לכל ילד סיפור משלו.

 

אבל לכל הילדים המתמודדים עם קשיים בוויסות תחושתי מכנה משותף רחב אחד: הזמן שבו רמת העוררות שלהם מיטיבת ללמידה, כלומר, הזמן שבו הם קשובים, פנויים וקולטים בצורה המיטבית, הוא קצר יותר מלילדים אחרים. הם נרתעים מהר יותר או מתעייפים/מאבדים סבלנות/זקוקים לשינוי/מתכנסים בעצמם/מחפשים גירוי מעורר/עוד ועוד ועוד….

אילו הילדים היו רק יכלו להסביר לנו מדוע הם מגיבים בשלילה, מתווכים, אינם זוכרים ממה להימנע, מסכנים את עצמם או אינם נענים לאתגר. אז, היינו יכולים לעזור להם להרגיש בנוח ולהתרגל לסביבה בדרך שתקדם את התפקוד שלהם.

מה קורה בטיפול?

בשלב הראשון יש צורך לאבחן את הקשיים ולסווג אותם בכדי להתאים את הטיפול הדרוש:

לילדים עם תגובתיות יתר - נטייה להגיב לגירויים בעוצמה גבוהה יותר קושי בהסתגלות גם לגירויים שאינם נחווים על ידי הסביבה כחריגים.  לילדים עם תת תגובתיות - נטייה להגיב באופן איטי, מופחת או לא להגיב כלל למידע חושי הדורש תגובה.

לילדים הנמצאים בחיפוש חושי - כמיהה לחוויות חושיות עוצמתיות וחיפוש אקטיבי לסיפוק צורך זה.

 

לאחר האבחון ניתן לכם ההורים הסבר המתאים בין הצורך ובין התגובה המאפיינת את ילדכם. נקבע מטרות טיפול ונחלק את העבודה בין מה שאפשר לעשות בבית ובין מה שמתאים יותר לטיפול בקליניקה. נבנה ביחד תוכנית תחושתית שתכלול משחקים ופעילויות שונות להפעלת המערכות התחושתיות וזאת במטרה לגרום לשינוי בדרך בה המערכת התחושתית חווה גירויים. הילדים ילמדו כיצד להתמודד עם הגירויים באופן מסתגל יותר למטרה, כיצד להרגיע/ או לעורר את גופם לפני הפעילות כדי להצליח בה וכיצד ליהנות מפעילויות שונות למרות ההסתייגות הראשונית. אתם ההורים מצידהם יכולים ללמוד איך להבין את התנהגותן  של ילדיכם ועל מה הם מאותת? מה מרגיע את ילדכם? ומה מעורר אותו לפעולה?

 

במידה ונבחין כי בנוסף לקשיים בתחום הוויסות החושי, ילדכם מתקשה בתחומי תפקוד שונים, הטיפול יכלול התייחסות כללית ומקדמת

 

תהליך הטיפול

אבחון יכולותיהם וקשייהם של הילדים

את האבחון נערוך לאורך פגישה אחת עד שלוש בנוכחותכם ההורים. מטרת האבחון היא למפות את יכולות ילדכם ומצד שני גם את קשייו - באילו תחומים (קשיי ויסות, יכולות חשיבה, מוטוריקה גסה ועדינה, כתיבה או ציור) וכן את רמת חומרתם. האבחון נעשה בעזרת כלי אבחון סטנדרטיים ואובייקטיבית, שאלונים להורים ותצפית.

 

שיחת סיכום האבחון וקביעת מטרות בשיתוף ההורים וערכית סדר עדיפויות.

אנו נערוך את המידע שעולה מן האבחון ונוכל להציג לכם ההורים את המידע באופן מסכם. חשוב לנו לשמוע את נקודת המבט שלכם, כיצד אתם רואים את תפקודו של ילדכם כדי שנוכל להחליט ביחד על הדרך המתאימה ביותר לקידום יכולותיו באופן מציאותי ויום יומי.

 

תצפית וביקור בגן או בבית בהתאם לצורך

לעתים יש צורך באיסוף נוסף של מידע לצורך השלמת התמונה הכללית. תפקודו של ילדכם בגן או בבית יכול להיות שונה ממה שעלה בחדר הטיפולים בשעת האבחון. בהתייעצות משותפת ניתן להחליט על הרחבת האבחון כדי לאפשר נקודות מבט נוספות.

 

מה קורה בטיפול?

ילדכם יגיע פעם בשבוע לקליניקה שלנו:  בית קטן בכפר, עם משחקים ומתקנים.

אורך כל מפגש, 45 דקות. ההורים נוכחים בחדר כשותפים למשחק, כצופים או במקרים אחרים לא נוכחים וזאת בהתאם למה שנקבע יחד כדבר הנכון לילדיכם ולכם.

במפגשים הטיפוליים, מתאפשרת ההזדמנות לקדם את יכולות הילדים בדרך של משחק. בהתאם למטרות הטיפוליות, ניתן להגיש לילדים את המשחקים שהם אוהבים באופן שיאפשר להם לתרגל מיומנויות חדשות או מאתגרות. ההנאה מהמשחק והמוטיבציה להמשיך בו, היינן במוקד תשומת הלב של הילדים במהלך הטיפול. לכן, הם אינם מרגישים כיצד ואיך הם בעצם עובדים - ולפעמים עובדים קשה. "מאחורי הקלעים" ובעזרת ידע וניסיון, ניתן לכוון ולהגיש את דרישות המטלות באופן שידרוש מהילד להתאמץ ומצד שני להצליח. ההצלחה מדרבנת את הניסיון הבא וההתקדמות ממשיכה.

 

שיחות עדכון והדרכה להורים במהלך הטיפול:

לאורך התהליך נקפיד לעדכן ולהתעדכן. חשוב לנו לשמוע מה קורה בבית ובגן, האם אתם רואים שיפור בתפקודו של ילדכם, וכיצד להעביר את מה שנעשה בטיפול לחיי היום יום. בשיחות טלפון ובמפגשים נוכל לשתף פעולה לשם השגת התוצאה המיטבית.